Wandelroutes in de omgeving

Onderstaande wandelroutes kunt u bij ons opvragen, in "De Theewagen" liggen de routebeschrijvingen voor u klaar.

De Goudriaanroute

Lengte route : 23 kilometer

Markering: geel-rood-geel

Het beginpunt van de Goudriaanroute is "Het Raadhuis" te Goudriaan. U komt terecht op een bebost paadje, midden in de

weilanden. Anderhalve kilometer loopt u evenwijdig aan het dorp Goudriaan, op zo'n 600 meter afstand van de lintbebouwing. Na de Gorissenweg en de Molenweg komt het buurtschap Overslingeland waar u een eind langs de Giessen loopt. U loopt op de zuidoever waar geen weg is, slechts een pad in het gras. Bij Pinkenveer steekt u de Giessen weer over. Na de Helenahoeve gaat u over de brug rechtsaf het fietspad op en vijftig meter verder schuin naar rechts over een hek, de grasdijk op. U houdt de Smoutjesvliet aan de rechterkant. Aanvankelijk over fietspaden, later weer helemaal over grasdijken langs boezems met namen als Ottolandse Vliet en Dwarsgang. U passeert Ottoland, ook een lintdorp. Een kwartiertje later bent u terug bij "Het Raadhuis".

Het Graafstroompad

Lengte route : 35 kilometer

Markering : rood-blauw

Het Graafstroompad begint in het centrum van Goudriaan. Over de Peulwijksekade en langs de Ammersche Boezem komt u via de

Damseweg in Ottoland. Daarna gaat de route via de Vuilendam naar Molenaarsgraaf, Brandwijk en Bleskensgraaf. Van Bleskensgraaf gaan we via de Giesense Binnenvliet  en het Kraaiebos naar Wijngaarden om uiteindelijk via Oud-Alblas in Alblasserdam uit te komen. De route is beschreven en gemarkeerd in twee richtingen. U kunt dus ook wandelen van Alblasserdam naar Goudriaan.

Het Wilgenpad

Lengte route : 20 kilometer

Markering: geen

Dit pad begint bij het melkveehouderijbedrijf van familie Vonk. Via recreatiegebied Slingeland komt u terecht op de

Postkade, die uitkomt in de lintbebouwing die langs het riviertje de Giessen staat. Verderop staat familie Dijksman voor u klaar, zij kunnen u alles vertellen over de melkveehouderij. U vervolgt de route over een kavelpad en na een stuk wetering komt u op een mooi onverhard pad dat uitkomt bij familie Kool. Op dit melkveebedrijf kunt u genieten van een heerlijke lunch. Met nieuwe energie loopt u door de weilanden, langs knotwilgen en andere landschapselementen tot aan een wetering. Daarna leidt de route u over uitgestrekte weilanden langs een poel. Na een stuk kade komt u langs een molen. Na een rustig stukje langs de vliet komt u terecht in Goudriaan bij Familie Drinkwaard voor een consumptie. Via het kavelpad komt u weer terug bij familie Vonk.

Wipwatermolens en kades

Lengte route : 21 kilometer

Markering : geen

Het beginpunt is "Het Raadhuis" te Goudriaan. U loopt via recreatiegebied Slingeland richting het veenriviertje

De Giessen. U bereikt het dijkje langs De Giessen en blijft dit dijkje volgen richting de Lutjeswaardse wipwatermolen. U vervolgt de weg via Grotewaard. Rechts in de verte ziet u nog een wipwatermolen. U komt vervolgens in het dorp Noordeloos waar U nog een wipwatermolen tegenkomt. De rest van de route loopt bijna uitsluitend over onverharde paden op kades richting de Molenkade te Goudriaan waarna u weer terug bent bij "Het Raadhuis" van Goudriaan.